המספר שבע

 

על פי היהדות, המספר 7 מייצג את הקודש שחל בתוך עולם הטבע. משום כך, 7 מופיע ביהדות בהקשרים רבים.

בתנ"ך המספר אבל לא מופיע בהכרח בחיוב,

הנה. למך, דור חמישי לקין, נתפס אומר בתנ"ך כך:

"וַיֹּאמֶר לֶמֶךְ לְנָשָׁיו, עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי--נְשֵׁי לֶמֶךְ, הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי:  כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי, וְיֶלֶד לְחַבֻּרָתִי. כד כִּי שִׁבְעָתַיִם, יֻקַּם-קָיִן; וְלֶמֶךְ, שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה." (בראשית, ד', כג'-כד')


המונח שבע מתאר כאן לא ברכה, אלא קללה, מי שיכה את קין ינקם פי שבע, כך אמר האל בתחילת הפרק, ואילו למך אומר שכמו שקין סבל פי שבע מגלל חטאו, כך הוא - למך - יסבול על כך שהרג איש וילד (לא ידוע מי) פי שבעים ושבעה (מהמגיע לו?).

ואכן הפסוק שלאחר מכן מתאר את העונש בפועל לקין ולצאצאיו, בעקבות חטאו של למך:

"כה וַיֵּדַע אָדָם עוֹד, אֶת-אִשְׁתּוֹ, וַתֵּלֶד בֵּן, וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ שֵׁת:  כִּי שָׁת-לִי אֱלֹהִים, זֶרַע אַחֵר--תַּחַת הֶבֶל, כִּי הֲרָגוֹ קָיִן.  כו וּלְשֵׁת גַּם-הוּא יֻלַּד-בֵּן, וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ אֱנוֹשׁ; אָז הוּחַל, לִקְרֹא בְּשֵׁם יְהוָה."

העונש הוא כמובן שהאנושות לא תתפתח מגזעו של קין, אלא מגזעו של שת. לפי הפסוק הזה פירוש המילה שת - היא נותן.

אם כך נראה ש7, גם אם הוא בעל משמעות ייחודית בתנ"ך, איננו בהכרח בעל משמעות טובה. אלא פשוט מספר בעל משמעות.

כמו בחלום פרעה שיוסף פירש לו, יכולים להיות 7 שנים טובות ויכולים להיות 7 שנים רעות.

 

מספר נוסף בעל משמעות בתנ"ך הוא 40, הוא מופיע ב40 שנות נדודים במדבר והוא מופיע לשם בנבואת החורבן של מצריים ביחזקאל, פרק כט' (ראו פרק מתאים בספר זה). נראה שלא במקרה, 4 נראה מסמל בתנ"ך פורענות, כמו 400 השנה שבני ישראל שהו במצריים לפני שאלוהים שיחרר אותם. האם גם לזה יש משמעות קודש?

 

והשאלה היא למה "שבעים ושבעה" בדברי למך, האם זה מגלל שהמספר שבע הוא כמו קללה בעיני למך שבמקום להגיד &*^  הוא אומר שבע? או שיש לזה איזה משמעות מספרית? האם זה קשור לכך שבשבוע העברי, יש שבעה ימים (בלוח הרומי לפני הנצרות היו שמונה ימים למשל)? האם זה קשור לכך שבבבל הקדומה, על פי ויקיפדיה, היו הימים בכפולות 7 (7,14,21,28) בחודש נחשבים לימים חסרי מזל? איך נדע?

 

בכל מקרה, תהיה המשמעות הקוסמית של המספר שבע אשר תהיה. לא הייתי אומר וגם התנ"ך לא היה אומר שדווקא בשבע מסתתר למשל האל ושזה סמל האל, קודם כל כי בתנ"ך מופיעים גם מספרים רבים אחרים, שנית כי האל לפי המסופר בבראשית לא נברא ביום השביעי אלא השבת ונאמר בתנ"ך שהשבת היא קדושה ולא המספר של היום בו היא נמצאת. אז הייתי ממליץ לבת שבע להחליף את השם לבת יה, שזה שם יותר הולם והרבה יותר בטוח - אולי למך צדק והמספר שבע, הוא בכלל, מקולל ?!?!