הדת ההומוניסטית – דת כשרה

אידיאולוגיות חילוניות אינם כוללות מקור קדושה ועל כן אין מתחרה באידיאולוגיות חילוניות לדבר האל ואדם מאמין יכול להאמין גם באידיאולוגיה חילונית וגם לשמור על אמונתו הדתית. השאלה היחידה בנוגע להתאמה בין הדת לאותה אידיאולוגיה האם היא הייתה כשרה מוסרית בעיני האל.

התשובה לשאלה האחרונה היא פשוטה בדרך כלל, אם האידיאולוגיה מעודדת רצח למשל כמו האידיאולוגיה הנאצית אז היא כנראה לא תעמוד בסטנדרטים של אל שמה שחשוב לו הוא שבני האדם יהיו טובים אחד לשני ובטח ובטח שלא ירצחו. לעומת זאת, אם מדובר באידיאולוגיה שמטרתה היא להיטיב עם האדם והיא עושה זאת באמצעים כשרים ומוסריים – אין סיבה שהאדם לא יאמין גם בדתו וגם באידיאולוגיה בו זמנית, שכן האל עצמו היה מברך את המחשבה שעוזרת לאדם להיות טוב ומוסרי יותר.

כזאת היא האידיאולוגיה ההומוניסטית הליברלית למשל. בראש וראשונה אידיאולוגיה זו היא זרם של ההומניזם שטענתו היא שהאדם הוא מידת כל הדברים ומה שחשוב שיהיה בעצם טוב לאדם ולאנושות. ההומניזם החל לצמוח בתקופת הרנסנאס והתגוון והתפצל במשך הזמן לאסכולות משניות החל מתקופת ההשכלה והלאה, שבה נוצרה האידיאולוגיה ההומוניסטית הליברלית – שבדרך כלל מקושרת קונוטציונית לקפיטליזם – אך הדבר בהכרח לא הכרחי ונובע מנסיבות היסטוריות בלבד.

כשההומניזם נעשה אתאיסטי יותר בתקופת ההשכלה, קמו הוגים ואנשי מחשבה שהוסיפו לרעיון שהאדם הוא מידת כל הדברים את הרעיון שהאדם הוא זה שבלעדית קובע משמעות לעולם ושהוא צריך להתבונן בעצמו ובמחשבותיו ובעזרתם להבין מהי בעצם המשמעות של דברים, עבורו ובכלל. אין רעיון זה סותר למעשה את הדת היהודית, שכן נאמר בתנ"ך כבר בפרק ב' בבראשית שלאדם יש יכולת לקבוע משמעויות עבור העולם שהאל יצר:     " וַיִּצֶר יְהוָה אֱלֹהִים מִן-הָאֲדָמָה, כָּל-חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל-עוֹף הַשָּׁמַיִם, וַיָּבֵא אֶל-הָאָדָם, לִרְאוֹת מַה-יִּקְרָא-לוֹ; וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא-לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה, הוּא שְׁמוֹ.". זהו בעצם ההומניזם הליברלי, הזרם שהמציא את הדמוקרטיה וזכויות האדם ושאומר שהאינדיבידואל ורצונותיו הם בעצם מידת כל הדברים ושביכולתו של האדם לבחור מה יהיה טוב עבורו ומה רע עבור עצמו וקרוביו.

את הרעיון שניתן לשלב גם את הדת וגם את הרעיונות של ההומניזם ביחד, לא אני המצאתי לראשונה, קיים כבר זרם כזה הקרוי הומניזם דתי ואין הדבר מתמיה מכיוון שההומניזם לא סותר בעצם את הדת אלא למעשה אף עשוי לסייע לה כי הרי לפי האמונה הרווחת האל אוהב את בני האדם ורוצה שיהיה להם טוב ושיהיו מוסריים וטובים גם לאחרים, ועל כן אין רע בניסיון של בני האדם להמציא כללים שיבצעו מטרה זו בצורה הטובה ביותר.