על אימוץ רעיונות מדתות אחרות

 

דתות אחרות, גם המאמינות בתנ"ך וגם כאלה שרק מתייחסות אליו בכבוד, מכילות אוצרות שלמים של רעיונות דתיים בנושאים שונים של אמונה ופולחן. אמנם חלק מהרעיונות האלה עשויים לעמוד בסתירה עם האמונה הקיימת ויידחו, אך יש רעיונות שעשויים לשלב אותה ואף לשפר אותה – אולי לגרום להבנות תיאולוגיות חדשות, אולי להעשיר אותה במושגים חדשים ואולי לשפר את הפולחן הדתי.

 

בנצרות למשל אף שבסיס האמונה בה שונה, יש רעיונות אמונה ופולחן רבים הדומים ליהדות אך שונים ממנה, אפשר לבדוק את ההבדלים האלה, להבין אותם ואף להיות מושפעים מהם. למשל בחלק של הטהרה הרוחנית, יש לנוצרים הקתולים את טקס הווידוי, בו הם מתוודים בפרטיות על חטאיהם בפני הכומר של הקהילה והוא אומר להם מה על פי האמונה הנוצרית עליהם לעשות כדי לכפר על מעשיהם ולחזור לאיזון עם האל.

 

השפעה מבתי התפילה השונים גם עשויה לשפר את היהדות וזאת מכיוון שלמען האמת, בתי הכנסת אינם נראים יפים במיוחד, אפשר להיעזר בהשראה שמבנים מדתות אחרות גורמות ולשפר את המבנים הקיימים של היהדות – למשל, אפשר להיות מושפעים מהמקדש הבהאי בחיפה ולהוסיף גנים לפני בתי הכנסת, מקומות שיאפשרו לשבת בהם ולהירגע מאווירת הקדושה והטבע של המקום, אין הדבר עומד בסתירה ליהדות. אפשר להיות מושפעים מסגנונות הבנייה של מבני דת אחרים ולשלבם בבתי הכנסת כדי לשפר את מראם שהוא כעת פשוט יחסית ואיננו ייחודי. חבל שבתי מגורים, בתי מסחר ומבני משרדים יראו יותר טוב מבתי כנסת וזאת מכיוון שבתי כנסת כמקום קדוש אמורים להיות ייחודיים ונבדלים גם במראם ולתת תחושה של יופי, הדר וקדושה.

 

אפשר להיות מושפעים גם מרעיונות פילוסופיים, תיאולוגיים ואתיים הקיימים בדתות אחרות אם הם עומדים בקנה אחד עם המוסר והאמונה היהודית. רעיונות חדשים עשויים להוסיף עוד לאמונה ולשפר אותה. למשל התפיסה של האל בדתות אחרות בהם קיים אל ובמה היא שונה מהתפיסה הקיימת, מהו תפקיד האדם בעולם מבחינה דתית ושאלות נוספות שמקבלות מענה שונה בדתות שונות. הסתכלות על אמונות אחרות, עשויה להעשיר את האמונה הקיימת ולגרום להבנות משופרות כלפיה. האיסור היחיד בתנ"ך הוא בנוגע לעבודה של אלים אחרים, שאסור שיהיו מעל עבודת האל (בעשרת הדיברות), אך אין איסור על תפילה בנוסח קצת שונה או אימוץ רעיונות שעומדים ביחד עם עבודת האל הקיימת.

 

לסיכום, השפעה והסתכלות על דתות אחרות, רק עשויה לעשות טוב ליהדות – היא עשויה לשפר אותה, להעשיר אותה ולחזק אותה ולהפוך אותה לדת יותר מעניינת, עשירה ומבוססת.