צדק ומשפט הוגן על פי התנ"ך

 

אחד הדברים הידועים כחשובים ביותר לאל בתנ"ך הוא משפט הוגן והנושא חוזר בהרבה מקומות לאורך הספר, משפטים שקראו בהם אי צדק - למשל המשפט בימי אחאב, הודגשו כפשעים לא רק כנגד הצדק והמוסר, אלא גם כנגד האל עצמו.

הנביאים במיוחד בתוכחתם את עצמם בנוסף לנושא של עבודת אלילים, דיברו רבות על החוסר מוסריות בעם ובעיקר על החוסר הצדק והעוולות שקרו במערכת המשפטית של הימים שלפני החורבן הראשון.

 

עיוות דין הוא משפט שעקב רשלנות או יותר מכך עקב מעשה מכוון, התוצאות של המשפט יוצאות לא נכונות - הקורבן צריך למשל לשלם פיצויים לפושע או שחף מפשע נכנס לכלא, עיוות דין זה כששופט מאמין באופן אוטומטי גם אם לא רשמי לתביעה מטעם המדינה או המשטרה, עיוות דין זה כשעני לא מסוגל להגן על עצמו כמו שעשיר על אותו מעשה, עיוות דין זה כשאדם חף מפשע נאלץ לחתום על הסכם טיעון ומקבל הקלה בעונש לזעם הציבור על פשע שהוא מעולם לא עשה - וזה רק מגלל שהעורך דין גילה לו שסטטיסטית פחות מאחוז מהאישומים המשטרתיים מסתיימים בזיכוי, עיוות דין זה שאדם נעצר ועובר מעצר קשה ארוך וממושך עד שהוא נשבר והוא חותם שהוא עשה משהו שהוא לא עשה או שהוא מתקשה להתרכז בלהגן על עצמו כשהוא במצב קשה, עיוות דין זה שתיק עובר משופט לשופט וכל שופט מסתכל עליו בדיוק 5 שניות באדישות וחוסר תשומת לב לפני שהוא מגיע להחלטה שתכריע גורל של אדם, עיוות דין זה כשהמשפט ציבורי ומתוקשר עושים הצגה מיוחדת לתקשורת של מאמץ כמעט בלשי של השופטים לגלות את האמת לעומת משפט של אדם עני אנונימי, עיוות דין זה כשמשפט של אדם, בעיקר חף מפשע, לוקח סתם בלי סיבה יותר מ5 שנים (זה כבר עינוי דין), עיוות דין זה לעצור אדם ולשבור אותו בחקירה ובמעצר קשה וממושך כדי שיהיה קל למצוא בו אשם גם אם הוא חף מפשע, עיוות דין זה כשאי אפשר לאדם הרגיל לתבוע את בית המשפט על עוולה שגרם לו ובכך הוא למעשה גוף מעל החוק.

 

מחיפוש באחד ממנועי החיפוש בתנ"ך, נמצאו 79 פסוקים בעת חיפוש הביטוי "צדק ומשפט" להראות לכם עד כמה הנושא חשוב בתנ"ך לאלוהים, יותר ממצוות כגון הנחת תפילין ואף יותר מתפילת הלל ושבח לכבודו.