מסע בין תרבויות – האזהרה האצטקית

קודם כל, רקע היסטורי כללי:

"האימפריה האצטקית הייתה אימפריה באזור מרכז אמריקה. האימפריה החלה את דרכה כברית של שלוש ערי מדינה (Altepetl): טנוצ'טיטלאןטקסקוקו, וטאלצופאן. שלוש ערים אלו שלטו על מרבית אזור מקסיקו של ימינו החל משנת 1428, עד שהם הובסו על ידי הכוחות המשולבים של הכובשים הספרדיים ובעלי ברית מקומיים בפיקוד הרנאן קורטז בשנת 1521".


קראתי קצת הלאה בויקיפדיה, כעיקרון אנשי המחיקה - תושבי טנוצ'טיטלן (לעתיד מכסיקו סיטי) הקימו ברית עם עוד 2 ערים נגד השליטים הקודמים שלהם בהם הם מרדו ויחד עם ניצחו אותם ב1428, לאחר מכן הברית המשיכה ויצאה למסעות כיבושים כשהדומיננטיות של טנוצ'טיטלן גודלת והשושלת המלכותית שם בעצם הופכת לקיסרית.

באזור מכסיקו ומרכז אמריקה לפני כן היתה תרבות של ערי ממלכה שהיו נלחמות זו בזו אבל אף אחת לא הפכה לפני כן לאימפריה של ממש.

במקביל לעליית האימפריה, עלה גם פולחן הקרבה חדש- מגלל שהאצטקים על פי ויקיפדיה בעברית (לא רשום על זה בויקיפדיה באנגלית - שם רשום שהסיבות המדויקות לא ידועות), טענו שבכל יום השמש מאבדת דם במאבקה להשתחרר מהדרקון האדום (מגלל צבעי הזריחה) ועל כן צריך לעזור לה במאבקה ולחזק אותה עם הקרבת בני אדם והאצטקים גם לקחו מסים של קורבנות מהממלכות הכבושות (דבר שהשניא אותם בעיקר על אלה שהיו צריכים להעלות מסים כבדים יותר ואחר כך הדבר התנקם בהם כשהספרדים פלשו) וגם יצאו למלחמות מיוחדות רק בשביל להשיג קורבנות לפולחן הדתי שלהם. לפני האימפריה האצטקית, היו קורבנות אדם אבל הדבר לא היה נפוץ כל כך, גם מגלל שלא היו אימפריות אלא רק ערי ממלכה קטנות.

בכל מקרה, הכיבושים וההתרחבות של האימפריה נמשכה עד ימי המלך האחרון מונטזומה השני, שהרחיב את הממלכה בעזרת כיבושים נוספים אבל גם השניא את עצמו מאד על התושבים מגלל מכסות קורבנות גבוהות במיוחד עקב פנאטיזם דתי מעורב באישיות חרדתית - גם לעצמו וגם כלפי הממלכה שלו, דבר שרק הגביר את הפנאטיזם הדתי שלו.

ימי הממלכה עצמה היו יציבים עד בוא הספרדים, אבל כשהספרדים הגיעו הם הצליחו בקלות יחסית ובעזרת כוחות קטנים לכבוש את הממלכה. קודם כל מגלל הטעות הדתית של מונטזומה שחשב שהם אלים ופתח בפניהם את שערי הממלכה, גם מגלל מחלת אבעבועות אירופאית ובעיקר מגלל שקורטז הספרדי השיג בקלות את תמיכתם של העמים הכבושים על ידי האצטקים שעזרו לו במלחמה נגדם.

 

הדת האצטקית היתה דת אלילית די רגילה לעולם העתיק עם תוספות אנימיסטיות (האמונה שבכמעט כל אובייקט בעולם יש נשמה),  חוץ מהקונספט הייחודי של הקרבת אדם מעורבת בקניבליזם, שהיה בולט מאד אצלם.

בנוסף היתה להם גם סוג של אמונה באחרית הימים,

לאמונתם אחד מאליהם יגיע מהים בראש אנשים הרכובים על חיות מוזרות ויחליף את מלך האצטקים.

כשהגיע מלך האצטקים הוא האמין שקורטז הוא אותו אל וקידם את פניו בברכה ורק לאחר זמן האצטקים בעצם הגיבו לאיום כתוצאה מכך.

אז באופן מוזר האמונה שלהם באחרית הימים גרמה לחורבן האימפריה האצטקית,

זאת בנוסף לכך שהעמים שנשלטו עליהם שנאו אותם וראו בקורטז סוג של משחרר ואולי אל.

והשאלה המעניינת האם לאחר שהתקיימה הנבואה, לפחות סוג של

האם הצאצאים של האצטקים החיים כיום מרוצים מההתגשמות הדתית.


ועכשיו סקירה תרבותית סתם בשביל הכיף:

"הישגיהם המרכזיים של האצטקים היו גיבוש לוח שנה מדויק ושימוש בכתב ציורים מרשים, שהתפתח לקראת חורבנם לכדי כתיבה פונטית. בירתם, טנוצ'טיטלאן, הייתה העיר הגדולה ביותר בעולם עם בואם של הספרדים, עם אומדן של כ-350,000 תושבים"

זה כל המידע בעברית.

אז קראתי קצת באנגלית.

מדובר בתרבות ברונזה שהתבססה על חקלאות תירס בלי כמעט בעלי חיים מבויתים, גם לא בהמות משא.

אזור טנוכטיטלן היה מאד פורה ואפשר יצירת חברה אורבנית גדולה של סוחרים, לוחמים ואמנים שונים

 - הם השתמשו במערכת השקיה וחקלאות משוכללת והביאו מים לעיר באקוודוקטים.

החברה עצמה היתה מחולקת ל2 מעמדות - אצולה כ5 אחוז מהאוכלוסייה ופשוטי העם.

הם ידעו שימוש בסיסי במתכות כמו זהב ונחושת אבל בעיקר השתמשו באבן, עץ וכו' לצרכי היום יום.

הם הכירו מלאכות שונות גם - כמו תפירת בגדי כותנה ויצירת תכשיטים ואומנויות.

הכתב שלהם משוכלל ולתרבות שלהם היה ידע רב באסטרונומיה ובמדעים שונים. כלומר באופן יחסי.

יחד עם זה, גודל האוכלוסייה הגדולה בבירה - לא אומר בהכרח על תרבות ממש מתקדמת

לדעתי הם בערך מקבילים לרמה ההתפתחותית התרבותית והטכנולוגית של האלף השלישי לפני הספירה באזור מסופוטמיה/בבל.