אחד, שניים, שלושה משיחים

 

הטקסטים של הנביאים לא הכי ברורים, הם מדברים בשפה נשגבת גבוהה ועתיקה ולפעמים קצת נשכחת עם דימויים וביטויים ספרותיים וקשה להבין לפעמים למה הכוונה. לפעמים הם גם בכוונה מעורפלים מסיבה כלשהי. וכך כשיהודים ואנשים אחרים בדורות הבאים ניסו להבין למה הם בדיוק התכוונו, מה יהיה בדיוק באחרית הימים ומה בעצם יעשה המשיח ומעבר לכך האם בכלל יש משיח אחד או שני משיחים, הם לא כל כך הצליחו להגיע למעשה להסכמה.

וכך ויקיפדיה מספרת:

"על פי חז"ל עתידים להיות שני משיחים:

משיח בן יוסף - המשיח הראשוני שיכונן את השלבים המעשיים-לוגיסטיים כהקמת מסגרות לאומיות כצבא ותעשייה וקיבוץ העם לארצו.

משיח בן דוד - המשיח הרוחני-האידאולוגי שיביא את העם אל שלמותו הרוחנית."

 

אבל משיח בן יוסף נשמע מוכר, אולי אם נשנה מעט את המילים:

"על פי ההיסטוריה  יש לפחות שני מנהיגים:

דויד בן גוריון -  המנהיג הראשוני שכונן את השלבים המעשיים-לוגיסטיים כהקמת מסגרות לאומיות כצבא ותעשייה וקיבוץ העם לארצו.

משיח בן דוד - המנהיג הרוחני-האידאולוגי שיביא את העם אל שלמותו הרוחנית."

 

דויד בן גוריון, אכן היה לפי התרחיש בנביאים, זה שאחראי (בין שאר האנשים הרבים שפעלו להקמת הארץ ולחמו להיווסדותה) על הקמת הארץ ועל שיבת ציון ועל הנהגת המדינה בתחילת דרכה, אם כי בחלקים הרשומים שם לא נזכר במפורש אדם מסוים שיוביל לאירוע ועל כן אין לפי התנ"ך בעצם לתת את כל הקרדיט על הקמת המדינה לאדם מסוים אחד.

 

בחלקים המאוחרים על המשיח עצמו, יכולים להיות אבל עוד אנשים שקשורים למשיח, למשל אליה הנביא שאמור להישלח לפני המשיח ולהודיע על בוא הימים החדשים. ויתכן שהאדם הכועס בישעיה סו שהוא "עני ונכה רוח וחרד על דברי" הוא לא משיח בן דויד אלא עוד מישהו שקשור לגאולה. התכונות האלה הם חלק מהתכונות של המשיח הצפוי לבוא ויתכן שאולי יכשילו אותו ואולי עדיף שמישהו אחר ייקח על עצמו לעשות את חלק סו וישאיר את החלק של השלום העולמי וההנהגה המעשית, למישהו יותר בריא נפשית, לחסוך מהמשיח קצת תנאי משיח הכרחיים אך שלא בטוח איך הם יעזרו לו בתפקידו ואולי אפילו קצת יקשו עליו. ומצד שני אולי יש פה הוכחה מהנביאים שנכה הוא לא בהכרח חצי בן-אדם כמו שיש אשר חושבים, לפעמים נכה (נכה נפשית – לא סתם נכה, נכה-רוח) הוא משיח.

 

בכל מקרה, איך זה יהיה בדיוק, גם אם מתעמקים בדברי הנביאים קשה להבין ואפשר במאמץ רק להבין בערך איך יהיה וכמו שהרמב"ם אמר – כשיהיה כבר נדע איך זה היה. אבל מצד שני זה חלק מהקסם של הנבואות האלה, שהם מאד מעורפלות למעשה, גם כשזה יהיה, אפשר יהיה לראות רק בערך בדברי הנביאים את שהיה.