מונרכי, דמוקרטי או אוטופי

 

לאחר שהבנו מדברי הנביאים, שהמלך משיח לא חייב להיות מלך והמילה מלך היא פשוט תיאור לשליט או מנהיג וזאת בהעדר מילה טובה ידועה אחרת בעברית העתיקה כדי לתאר את הממשל של המלך משיח.

 

סביר להניח שכמו שמלחמת העולם השנייה ונס התקומה של מדינת ישראל לאחר 2000 שנות גלות כך גם הממשל העתידי של המלך המשיח יהיה שונה מכל דבר שניתן לתארו והפעם בהחלט לטובה.

 

אין ספק שדמוקרטיה היא ממשל מתקדם יותר ומודרני יותר מממשל מלוכני וגם העם בהקימו את מדינת ישראל אמר למעשה, שאף על פי שהוא יפנה את מקומו למלך המשיח בהגיעו "מהשמיים", אמר למעשה שהוא מעדיף להיות ממשל דמוקרטי מערבי מודרני ולא משהו מהעבר שנצמדים אליו רק כי מפרשים ככה את הכתוב. דויד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל (אך לא המשיח), נהג בכבוד שלא הכריז על עצמו כמלך אלא נטה אל המבנה של ההנהגה לפני הכרזת המדינה שהיה כעיקרו מפלגתי ומבוסס על החלטות בהצבעה.

 

אך האם דמוקרטיה היא הקצה העליון? האם דמוקרטיה היא הממשל המושלם? הרי גם הדמוקרטיים הגדולים ביותר טוענים שדמוקרטיה היא לא מושלמת אלא פשוט הרעיון הפוליטי על ממשל, הכי טוב שהצליחו להמציא עד כה.

 

לדעתי, יש מספר חסרונות גדולים שהדמוקרטיה סובלת מהם, למשל דיקטטורה של הרוב – כי אין מה לעשות, דמוקרטיה בנויה ככה שאנשים שלא קשורים למיעוטים מסוימים (למשל מעשנים) מחליטים עבורם ובמקומם על הדברים שנוגעים יותר להם אישית ושהם לא בהכרח היו רוצים שזה יהיה ככה, כי הם חושבים אחרת, אבל למרות שהם חושבים אחרת – דעתם נבלעת מול חומת הרוב המוצקה.

 

חיסרון גדול אחר היא שדמוקרטיה היא עדיין ממשל שמבוסס על החלטות למעשה של מספר קטן של אנשים, אמנם הם נבחרים כדי לייצג את ההמון, אך דעה ורעיונות של האנשים הקטנים לא נשמעת למעשה, מעבר ליכולתם הזעירה להשפיע על המדיניות בפתק הצבעה בקלפי.

 

חיסרון נוסף שבולט למשל בארץ, הוא שעיקר ההחלטה בקלפי היא בעצם בנושא אחד – למשל בנושא הבעיה הפלסטינית, ולא מדברים על מגוון הנושאים שבהם השלטון והעם צריך לטפל, למשל נושאים כלכליים או סוגיות חברתיות או דברים קטנים יותר – כמו האם לאפשר נישואים חד מיניים, האזרח מקבל בעצם מפלגה שהיא חבילה של דעות אך הבחירה מבוססת על בחירה על פי נושא עיקרי אחד עם מעט גיוון רק תודות לכך שאין בארץ רק 2 מפלגות או רק 2 דעות.

 

החיסרון האחרון מוביל בעצם לחסרון נוסף – הוכח בהרבה מקרים שמחשבה משותפת של הרבה אנשים גוברת על מחשבה של אנשים יחידים, כל עוד הדבר נעשה בצורה יעילה שמאפשרת מחשבה חופשית. הדמוקרטיה בעצם לא מנצלת את מחשבת הרבים והיא עדיין מבוססת על תהליכי קבלת החלטות של מעטים – שאמנם נבחרים כל כמה שנים אך לאחר מכן עושים כעיקרון ככל העולה על רוחם.

 

כך שלסיכום, אם כבר אומרים שהמלך משיח בעצם לא יהיה מלך, אלא יהיה משהו יותר טוב, למה שזה לא יהיה ממשל אוטופי יותר מהדמוקרטיה, ממשל יותר טוב שאנשים אפילו יותר מרוצים ממנו מאשר מהדמוקרטיה הקיימת, ממשל שפועל אפילו בצורה יותר יעילה וחכמה מדמוקרטיה.

 

המלך המשיח לא יהיה מלך, ולא יהיה ראש ממשלה, לדעתי האישית הוא יהיה מנהיג של ממשל אוטופי כלשהו. אבל זה באמת לא כתוב, רשום רק שליט – וכל עוד החלק על המשיח עוד לא קרה – אין לנו את המשיח לשאול – איזה צורת שלטון הוא מעדיף. אני לפחות מקווה שמשהו באמת טוב. משהו הרבה יותר טוב גם ממלוכה וגם מדמוקרטיה וגם מכל צורת ממשל אחרת שהתקיימה עד כה בעולם.