הנביא יחזקאל – בומבה של נביא

 

יחזקאל בן בוזי הכהן, איש מופת, נביא ומנהיג - האחרון שניסה לעצור את העם מחטאיו רגע לפני חורבן ירושלים על ידי בבל וזה שניחם את הגולים בבבל ובישר להם על שיבת ציון שאכן התגשמה בימי כורש הנביא.

אך דבריו היו רחוקים אף מעבר לשיבת ציון הראשון והוא בפרקים הרבים ביחזקאל דיבר גם על אחרית הימים, על המשיח, על המקדש השלישי ועל מלחמת גוג ומגוג. על סמך של יחזקאל בן בוזי, אנשים דתיים - גם יהודים וגם נוצריים מאמינים שברבות הימים הם יקומו לתחייה יחד עם כולם באחרית הימים, על סמך אחד הפירושים לחזון העצמות היבשות הקמות לחיים בעיני רוחו של יחזקאל הנביא הכבוד.

 

אך עד כמה ניתן באמת להסתמך על דבריו של יחזקאל?

הבה נבדוק את אחד מנבואותיו לימים עברו - על מסע המלחמה של נבוכדנצר הראשון, מחריב המקדש, למצריים.

אבקש ממכם לפתוח את יחזקאל, פרק כט'. טוב, אעשה זאת עבורכם, הנה:

 

"א בַּשָּׁנָה, הָעֲשִׂרִית, בָּעֲשִׂרִי, בִּשְׁנֵים עָשָׂר לַחֹדֶשׁ--הָיָה דְבַר-יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹר.  ב בֶּן-אָדָם--שִׂים פָּנֶיךָ, עַל-פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם; וְהִנָּבֵא עָלָיו, וְעַל-מִצְרַיִם כֻּלָּהּ.  ג דַּבֵּר וְאָמַרְתָּ כֹּה-אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה, הִנְנִי עָלֶיךָ פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם, הַתַּנִּים הַגָּדוֹל, הָרֹבֵץ בְּתוֹךְ יְאֹרָיו:  אֲשֶׁר אָמַר לִי יְאֹרִי, וַאֲנִי עֲשִׂיתִנִי.  ד וְנָתַתִּי חחיים (חַחִים) בִּלְחָיֶיךָ, וְהִדְבַּקְתִּי דְגַת-יְאֹרֶיךָ בְּקַשְׂקְשֹׂתֶיךָ; וְהַעֲלִיתִיךָ, מִתּוֹךְ יְאֹרֶיךָ, וְאֵת כָּל-דְּגַת יְאֹרֶיךָ, בְּקַשְׂקְשֹׂתֶיךָ תִּדְבָּק.  ה וּנְטַשְׁתִּיךָ הַמִּדְבָּרָה, אוֹתְךָ וְאֵת כָּל-דְּגַת יְאֹרֶיךָ, עַל-פְּנֵי הַשָּׂדֶה תִּפּוֹל, לֹא תֵאָסֵף וְלֹא תִקָּבֵץ--לְחַיַּת הָאָרֶץ וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם, נְתַתִּיךָ לְאָכְלָה.  ו וְיָדְעוּ כָּל-יֹשְׁבֵי מִצְרַיִם, כִּי אֲנִי יְהוָה, יַעַן הֱיוֹתָם מִשְׁעֶנֶת קָנֶה, לְבֵית יִשְׂרָאֵל.  ז בְּתָפְשָׂם בְּךָ בכפך (בַכַּף) תֵּרוֹץ, וּבָקַעְתָּ לָהֶם כָּל-כָּתֵף; וּבְהִשָּׁעֲנָם עָלֶיךָ תִּשָּׁבֵר, וְהַעֲמַדְתָּ לָהֶם כָּל-מָתְנָיִם.  {ס}  ח לָכֵן, כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה, הִנְנִי מֵבִיא עָלַיִךְ, חָרֶב; וְהִכְרַתִּי מִמֵּךְ, אָדָם וּבְהֵמָה.  ט וְהָיְתָה אֶרֶץ-מִצְרַיִם לִשְׁמָמָה וְחָרְבָּה, וְיָדְעוּ כִּי-אֲנִי יְהוָה:  יַעַן אָמַר יְאֹר לִי, וַאֲנִי עָשִׂיתִי.  י לָכֵן הִנְנִי אֵלֶיךָ, וְאֶל-יְאֹרֶיךָ; וְנָתַתִּי אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם, לְחָרְבוֹת חֹרֶב שְׁמָמָה, מִמִּגְדֹּל סְוֵנֵה, וְעַד-גְּבוּל כּוּשׁ.  יא לֹא תַעֲבָר-בָּהּ רֶגֶל אָדָם, וְרֶגֶל בְּהֵמָה לֹא תַעֲבָר-בָּהּ; וְלֹא תֵשֵׁב, אַרְבָּעִים שָׁנָה.  יב וְנָתַתִּי אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁמָמָה בְּתוֹךְ אֲרָצוֹת נְשַׁמּוֹת, וְעָרֶיהָ בְּתוֹךְ עָרִים מָחֳרָבוֹת תִּהְיֶיןָ שְׁמָמָה, אַרְבָּעִים, שָׁנָה; וַהֲפִצֹתִי אֶת-מִצְרַיִם בַּגּוֹיִם, וְזֵרִיתִים בָּאֲרָצוֹת.  {ס}  יג כִּי כֹּה אָמַר, אֲדֹנָי יְהוִה:  מִקֵּץ אַרְבָּעִים שָׁנָה, אֲקַבֵּץ אֶת-מִצְרַיִם, מִן-הָעַמִּים, אֲשֶׁר-נָפֹצוּ שָׁמָּה.  יד וְשַׁבְתִּי, אֶת-שְׁבוּת מִצְרַיִם, וַהֲשִׁבֹתִי אֹתָם אֶרֶץ פַּתְרוֹס, עַל-אֶרֶץ מְכוּרָתָם; וְהָיוּ שָׁם, מַמְלָכָה שְׁפָלָה.  טו מִן-הַמַּמְלָכוֹת תִּהְיֶה שְׁפָלָה, וְלֹא-תִתְנַשֵּׂא עוֹד עַל-הַגּוֹיִם; וְהִמְעַטְתִּים--לְבִלְתִּי, רְדוֹת בַּגּוֹיִםטז וְלֹא יִהְיֶה-עוֹד לְבֵית יִשְׂרָאֵל לְמִבְטָח מַזְכִּיר עָוֺן, בִּפְנוֹתָם אַחֲרֵיהֶם; וְיָדְעוּ, כִּי אֲנִי אֲדֹנָי יְהוִה.  {פ}

יז וַיְהִי, בְּעֶשְׂרִים וָשֶׁבַע שָׁנָה, בָּרִאשׁוֹן, בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ; הָיָה דְבַר-יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹר.  יח בֶּן-אָדָם, נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל הֶעֱבִיד אֶת-חֵילוֹ עֲבֹדָה גְדוֹלָה אֶל-צֹר--כָּל-רֹאשׁ מֻקְרָח, וְכָל-כָּתֵף מְרוּטָה; וְשָׂכָר לֹא-הָיָה לוֹ וּלְחֵילוֹ, מִצֹּר, עַל-הָעֲבֹדָה, אֲשֶׁר-עָבַד עָלֶיהָ.  {ס}  יט לָכֵן, כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה, הִנְנִי נֹתֵן לִנְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל, אֶת-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וְנָשָׂא הֲמֹנָהּ וְשָׁלַל שְׁלָלָהּ, וּבָזַז בִּזָּהּ, וְהָיְתָה שָׂכָר, לְחֵילוֹ.  כפְּעֻלָּתוֹ אֲשֶׁר-עָבַד בָּהּ, נָתַתִּי לוֹ אֶת-אֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲשֶׁר עָשׂוּ לִי, נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה.  כא בַּיּוֹם הַהוּא, אַצְמִיחַ קֶרֶן לְבֵית יִשְׂרָאֵל, וּלְךָ אֶתֵּן פִּתְחוֹן-פֶּה, בְּתוֹכָם; וְיָדְעוּ, כִּי-אֲנִי יְהוָה.  {פ}"

 

זוהי נבואה מפורטת למלך מצריים על כך שמצריים תחרב בידי נבוכדנצר מלך בבל, תהפוך לשממה מוחלטת וגלותה תמשך 40 שנה שבמהלכם המצרים יהיו נפוצים בעמים ואז יחזרו למצריים.

 

הבה נבדוק בויקיפדיה, בערך "נבוכדנצר השני" מה באמת אירע, בסעיף על מלחמותיו של אמפרור בבל:

"נבוכדנצר השני עוד בהיותו יורש עצר כבש את סוריה. בקרב כרכמיש הביס את הצבא המשותף של מצרים ואשור בהנהגתם של פרעה נכו השני ואשור-אובליט השני מלך אשור. קרב זה הביא להתמוטטות האימפריה האשורית, ומצרים הפסיקה להיות גורם משמעותי באזור. קרב זה הביא לעליית האימפריה הבבלית. נבוכדנצר הביס את ממלכת יהודה, החריב את ערי הפלשתים ב־ 604 לפנה"ס. בשנת 601 לפנה"ס יצא למסע צבאי למצרים בתקופת מלכותו של נכו השני. במסע זה שני הצבאות סבלו מאבידות רבות, והקרב ביניהם הסתיים ללא הכרעה"

 

אכן, לוחם גדול, הוא ניצח את המצרים והאשורים בקרב כרכמיש ש"כתוצאה מקרב כרכמיש השתלטה בבל על כל תחום עבר הנהר עד גבול מצרים", אך הוא לא החריב את מצריים, שנכבשה על ידי עמים שונים אחריו החל מהפרסים היוונים והרומים, אך תושביה מעולם לא גלו ל40 שנה וחזרו לאחר מכן כפי שמסופר. התירוץ של זה יקרה באחרית הימים איננו תקף פה, מכיוון שמוזכר במפורש שמו של נבוכדנצר ושמו של פרעה ועל כך שזה מגלל שפרעה חושב שהוא אל וקשה לי להאמין שיהיו שוב מלכים-אלים במצריים, כמובן שאי אפשר לדעת, אך זה חורג מכל הגיון רציונלי על המציאות בימינו.

 

יחזקאל ניבא נכון על המלחמה בין המעצמות באופן כללי, נבוכדנצר אכן ניצח את המצרים וכבש מהם שטחים, אך הוא לא כבש את ארץ מצריים עצמה והיא לא נחרבה על ידו.

 

זאת נבואה שכבר התרחשה בעבר והיא התרחשה רק בערך כמו שיחזקאל אמר, אם כך על סמך נבואה זו, ניתן לומר שיחזקאל אולי הוא אכן נביא ואולי הוא אכן צודק, אבל הוא בהחלט בהחלט לא מדויק.

 

ואין כבר מקום, אבל בין נבואותיו יחזקאל ניבא את מלחמת גוג ומגוג, ממנה דורות על דורות של חרדים חרדו, האם באמת אפשר להסתמך על יחזקאל כעל תרשים מדויק מילה במילה של מה שיקרה בנושא הרה חשיבות כל כך, שנשמע לפחות כמו מלחמה גרעינית על אדמת ישראל? לדעתי לא. יחזקאל פשוט לא מספיק מדויק כדי להסתמך עליו מילה במילה. ואין זה אומר שאין הוא נביא גדול, פשוט מוכח על סמך נבואותיו על זמן עבר שהוא פשוט איננו מדויק.

 

ואני חושב שמתאים לסיים נושא זה, עם דבריהם של "החלונות הגבוהים" על הנביא יחזקאל:

"אנו בעד הנביא יחזקאל 

נלך אחריו עם תרמיל ומקל 

אל כל מקום שאותנו יביא 

הנביא יחזקאל הוא בומבה של נביא "

 

באמת? אני לא.