כשרות, טהרה וטומאה – או – האם חזירים יכולים להיות כשרים, חלק 2

 

טהרה וטומאה, אינם משהו שהוא טוב או רע בעיני האל, אלא יותר יפה מול מגעיל בעיני האל.

למשל מצאתי ג'וק מת במקום כלשהו בבית, מתחת לכרית על הרצפה וזה מאד הגעיל אותי,

כשזרקתי את הג'וק לשקית אשפה בכמות מפיות נייר גדולות רבה, הבנתי מה הפירוש של טמא וטהור ביהדות.

אדם טמא, הוא לא אדם רע בהכרח, אלא פשוט אדם שמגעיל את האל, מלוכלך, מזוהם ומסריח כזה.

אדם טהור, הוא לא אדם טוב בהכרח, אלא פשוט אדם שמבחינת האל הוא נראה לו נקי ומריח טוב יותר מטאפורית.

 

מויקיפדיה - ערך כשרות:

"בהלכה קיימת מערכת כללים וחוקים מסועפת באשר לכשרות המזון מן החי. מערכת זו מבוססת על רשימת בעלי החיים המותרים והאסורים באכילה, המופיעה בתורה. ( ספר ויקראפרק י"א, וספר דבריםפרק י"ד(. 

 

אך למה ללכת למקור שני או שלישי או מי יודע כמה ולא ללכת ישר למקור הראשון? התורה.

ויקרא - החלק על בעלי חיים יבשתיים

"א וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, לֵאמֹר אֲלֵהֶם.  ב דַּבְּרוּ אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר:  זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ, מִכָּל-הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל-הָאָרֶץ.  ג כֹּל מַפְרֶסֶת פַּרְסָה, וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע פְּרָסֹת, מַעֲלַת גֵּרָה, בַּבְּהֵמָה--אֹתָהּ, תֹּאכֵלוּ.  ד אַךְ אֶת-זֶה, לֹא תֹאכְלוּ, מִמַּעֲלֵי הַגֵּרָה, וּמִמַּפְרִסֵי הַפַּרְסָה:  אֶת-הַגָּמָל כִּי-מַעֲלֵה גֵרָה הוּא, וּפַרְסָה אֵינֶנּוּ מַפְרִיס--טָמֵא הוּא, לָכֶם.  ה וְאֶת-הַשָּׁפָן, כִּי-מַעֲלֵה גֵרָה הוּא, וּפַרְסָה, לֹא יַפְרִיס; טָמֵא הוּא, לָכֶם.  ו וְאֶת-הָאַרְנֶבֶת, כִּי-מַעֲלַת גֵּרָה הִוא, וּפַרְסָה, לֹא הִפְרִיסָה; טְמֵאָה הִוא, לָכֶם.  ז וְאֶת-הַחֲזִיר כִּי-מַפְרִיס פַּרְסָה הוּא, וְשֹׁסַע שֶׁסַע פַּרְסָה, וְהוּא, גֵּרָה לֹא-יִגָּר; טָמֵא הוּא, לָכֶם.  ח מִבְּשָׂרָם לֹא תֹאכֵלוּ, וּבְנִבְלָתָם לֹא תִגָּעוּ; טְמֵאִים הֵם, לָכֶם."

 

וויקיפדיה מפרשת:

"בהמות: בהמות טהורות, המותרות באכילה, הן בהמות בעלות פרסה שסועה שהן גם מעלות גרה. בהמה שלה רק אחד משני סימנים אלו איננה כשרה לאכילה, כגון גמל שהוא מעלה גרה אבל לא מפריס פרסה, והחזיר שהוא מפריס פרסה, אבל אינו מעלה גרה. בהמות נוספות חסרות את שני הסימנים ואינן כשרות."

 

כמו שרשמתי קודם, טמא הוא פשוט מלוכלך בעיני האל, לא רע ובנוסף מודגש שזה טמא לבני ישראל ולא טמא באופן כללי (המילה לכם). עם קצת הנדסה גנטית, אני מאמין שבעתיד אפשר יהיה לעשות גמלים עם פרסות למשל, מה תהיה דעת היהדות הפורמלית על כך? מעניין יהיה לראות.

 

ונעבור לפירוש משה רבינו, בספר דברים י"ד:

ג לֹא תֹאכַל, כָּל-תּוֹעֵבָה.  ד זֹאת הַבְּהֵמָה, אֲשֶׁר תֹּאכֵלוּ:  שׁוֹר, שֵׂה כְשָׂבִים וְשֵׂה עִזִּים.  ה אַיָּל וּצְבִי, וְיַחְמוּר; וְאַקּוֹ וְדִישֹׁן, וּתְאוֹ וָזָמֶר.  ו וְכָל-בְּהֵמָה מַפְרֶסֶת פַּרְסָה, וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע שְׁתֵּי פְרָסוֹת, מַעֲלַת גֵּרָה, בַּבְּהֵמָה--אֹתָהּ, תֹּאכֵלוּ.  ז אַךְ אֶת-זֶה לֹא תֹאכְלוּ, מִמַּעֲלֵי הַגֵּרָה, וּמִמַּפְרִיסֵי הַפַּרְסָה, הַשְּׁסוּעָה:  אֶת-הַגָּמָל וְאֶת-הָאַרְנֶבֶת וְאֶת-הַשָּׁפָן כִּי-מַעֲלֵה גֵרָה הֵמָּה, וּפַרְסָה לֹא הִפְרִיסוּ--טְמֵאִים הֵם, לָכֶם.  ח וְאֶת-הַחֲזִיר כִּי-מַפְרִיס פַּרְסָה הוּא, וְלֹא גֵרָה--טָמֵא הוּא, לָכֶם; מִבְּשָׂרָם לֹא תֹאכֵלוּ, וּבְנִבְלָתָם לֹא תִגָּעוּ."

 

ובכן, כאן נאמרת המילה תועבה, משה מדגיש את הטומאה ומביא אותה לרמה של תועבה - שהיא טומאה חמורה ביותר (ממש מגעיל, איכס, פוי, כמו תולעת מתה במקום ג'וק מת בדוגמא מהתחלת הרשומה). יש לזכור, זה משה שנותן מצוות רשות לאדוקים יותר בעם, אך אין כאן רשות כי המצווה נזכרת גם בתורת האל למשה, רק הדגשה, מלבד זה, המצוות הרשומות זהות ואין הבדל ביניהם.

 

ונסיים בשאלה על ההנדסה הגנטית, אם אפשר יהיה לעשות גמל מפריס פרסה או חזיר שהוא גם מעלה גירה, האם הם יהיו כשרים?

התשובה היא כן, מכיוון שמדובר במצווה מנומקת-מניע (ראו הרשומה על המצוות בסוכות) - האל אומר שאם נהנדס חזיר שהוא גם מעלה גירה, הוא יעמוד ב2 התנאים וניתן יהיה לאכול אותו ככשר אף שהוא *כרגע* בצורתו לא מעלת הגירה, לא כשר.