תפילין – חלק 3 – ספרי שמות-ויקרא-במדבר לעומת ספר דברים

בחלק האחרון של רשומות תפילין, הראיתי שהכתוב על תפילין בספר שמות הוא למעשה מצווה אחרת מהמצווה בספר דברים - חלק מחוקת הפסח שציווה האל בידי משה, כך כתוב. בעוד שבספר דברים מדובר בנאום משה על העם על כך שעליו להתמיד גם אחרי התיישבותו בארץ בשמירה על המצוות ובאי הליכה אחרי אלים אחרים.

 

אין אם כך סתירה, אולם אם כבר נגענו בנושא, מה בין ספר שמות וחוקיו לבין ספר דברים וחוקיו? מדוע החזרה הכפולה כשפה ושם יש שינויים קטנים?

יש הטוענים שספר דברים הוא זיוף שנכתב מאוחר יותר בימי בית ראשון על ידי כוהני המקדש, אך אני טוען כנגד זה שספר במדבר נותר ללא סוף הולם וכאילו נקטע ללא ספר דברים ולא מתואר כנהוג מותו של משה, שמת בהר נבו ונקבר לאחר מכן "וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּי בְּאֶרֶץ מוֹאָב, מוּל בֵּית פְּעוֹר" (דברים, פרק לד', פסוק ו').

 

אם כך מאין ההבדל?

נשים לב לתיאור הדיבורים בספרי שמות לעומת דברים:

ספר שמות: "וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר." (עשרת הדברות),

"וַיִּקְרָא אֵלָיו יְהוָה, מִן-הָהָר לֵאמֹר, כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל.",

"וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר"......

ספר דברים: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל, בְּעֵבֶר, הַיַּרְדֵּן..... בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, בְּאֶרֶץ מוֹאָב, הוֹאִיל מֹשֶׁה, בֵּאֵר אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת לֵאמֹר.."

 

וזאת בעצם התשובה, על פי הנאמר במקרא עצמו.

על פי המקרא ספר שמות הוא בדרך כלל תיאור דרך צד שלישי על דברי האל אל העם, אל משה ואז אל העם או השיחות בין האל למשה.

לעומת זאת ספר דברים, הוא ספר הפרשנות הראשון של התנ"ך, הפרשנות של הנביא משה שנכנס כאן לתפקיד של רב, כרגיל מנהיג, ונואם. כל הספר הוא כעיקרון נאומו הגדול האחרון של משה אל העם שנאמרים כ40 שנה אחרי שניתנה התורה בהר סיני, לאחר הנדודים במדבר וכיבוש צפון מזרח עבר הירדן, כשהעם כבר חונה מול יריחו.

בספר הדברים לא נאמר שמדובר בדברים שהאל ציווה על משה לומר לעם, אלא בדברים שמשה על דעת עצמו אמר לעם בסיום מנהיגותו כדי לפרש לעם את שנאמר להם 40 שנה קודם.

 

מדובר אם כך למעשה בשתי תורות, שיש ביניהם לפעמים הבדלים קטנים מגלל הנסיבות וחלוף הזמן ויתכן גם שהכותבים של הקבצים היו אחרים כי השפה השתנתה או פשוט שזה אותו סופר לאחר 40 שנה של שינויים וחוויות רוחניות במדבר, יש אפשרויות שונות לפעמים, בכל מקרה אין זה מוריד או משנה.

 

ואם יש סתירות בין שני התורות לאיזה תורה לשמוע? לתורת האל מסיני או לביאורי משה 40 שנה אחר כך בערבות מואב רגע לפני מותו?

זאת שאלה שלדעתי צריכה להיענות נקודתית, לגבי כל מצווה וחוק או אמירה חוזרת. ושעוד צריך לחזור ולרשום עליה בהמשך. במקרה של תפילין, נושא הרשומות הללו, מדובר פשוט במצוות שונות ואין פה בעצם כלל חזרה על הנאמר, אלא שני אמירות שונות - חוקת פסח בשמות ומצוות תפילין ומזוזות בדברים - שהם מצוות לא מהאל, אלא ממשה, בכבודו ובעצמו. אך מכיוון שתפילין הם מצווה ממשה בלבד, הם למעשה מצוות רשות, הפונה לאדוקים יותר שבין המאמינים, כדי לעזור להם עוד יותר באמונתם.