אפשרות נוספת  – חדל

 

בפרק לח' בישעיה, המלך חזקיה חולה ונוטה למות והוא מתפלל לאל שיעזור לו גם בעזרת הנביא ישעיה, והאל נעתר לו, במכתב תודה שהוא רושם נאמר, בפסוק י' בפרק:

 

" ט מִכְתָּב, לְחִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה, בַּחֲלֹתוֹ, וַיְחִי מֵחָלְיוֹ.  י אֲנִי אָמַרְתִּי, בִּדְמִי יָמַי אֵלֵכָה--בְּשַׁעֲרֵי שְׁאוֹל; פֻּקַּדְתִּי, יֶתֶר שְׁנוֹתָי.  יא אָמַרְתִּי לֹא-אֶרְאֶה יָהּ, יָהּ בְּאֶרֶץ הַחַיִּים; לֹא-אַבִּיט אָדָם עוֹד, עִם-יוֹשְׁבֵי חָדֶל "

 

בפסוקים, בנוסף להזכרת השאול, שאין בטוח שהוא כינוי לצל-מוות מאיוב, אלא יתכן שהשאול כאן הוא מקום אחר, אפשרות אחרת. ניתנת אפשרות נוספת בתנ"ך למה שקורה לאחר המוות:

חדל – המקום בו לא מביטים יותר.

המקום בו כלום לא מתקיים יותר.

והכל נעלם ואתה לא קיים יותר.

 

זאת בערך האמונה המדעית המודרנית למה שקורה לאחר המוות, התנ"ך בספר יחזקאל אומר שהיא אפשרית וגם העברים בתנ"ך האמינו באפשרות הזאת בנוסף לגן-עדן/גיהנום וכך בעצם חוזרים לתיאוריה המוקדמת – שיש כל מיני אפשרויות מה קורה לאדם או לנשמה שלו לאחר מותו, התנ"ך לא אומר שזה כך או כך, אלא אומר שיש מס' אפשרויות וכל אדם יאמין במה שהכי טוב ומועיל, הבחירה מותרת וזה כי לא ניתנת תשובה מוחלטת בתנ"ך, אלא ניתנים מספר אפשרויות שכל אחת מהם יתכן שמתקיימת. יש רק לציין שארץ חדל, מוזכרת פחות בתנ"ך מהגיהינום על שמותיו השונים. זה לא אומר שהגיהינום הוא הנכון, זה אומר שיתכן שהתנ"ך אומר שזאת הדרך המועדפת לאמונה של מה קורה אחרי המוות.

 

באמת הייתם רוצים לדעת? אולי דווקא טוב שהמדע עדיין לא גילה את התשובה לכך.