מה? לא עדיף על אבולוציה?

בספר זה נטען תוך כדי הסתמכות על המקורות, שסיפור הבריאה סובל מסתירות לוגיות, מובנה מדי ומכיל יותר מדי אמצעים ספרותיים כגון שימוש בתבנית, האנשה אפשרית ודימויים שונים. בנוסף יש למעשה 2 גרסאות טיפה שונות לסיפור הבריאה והשאלה היא למה.

הספר טוען שאף על פי שסיפור בראשית לא עמד במבחן המציאות הוא בעל ערך כסיפור בעל משמעות רוחנית, תיאולוגית ומשמעויות נוספות. הספר טוען שאף על פי שהסיפור התברר כאגדה, אין הדבר אומר בהכרח שהסיפור לא נוצר על ידי אלוהים. אך מדוע שאלוהים יספר אגדות במקום האמת?

התשובה לכך פשוטה, האמת מורכבת מדי וקשה מדי להוכחה והבנה בידי עבדים משוחררים חסרי השכלה וידע בקריאה וכתיבה, בידי תרבות חקלאית של תקופת הברונזה. הרי לא יתכן שמשה יתחיל את התיאור ביום הראשון בתיאור המפץ הגדול שהוא תיאור מאד פיזיקלי שכולל מילים כמו אנרגיה, לחץ, חלקיקים – האם באמת יש טעם שמשה יתחיל להסביר לעם על התיאוריה האטומית זמן רב כל כך לפני שהיא הומצאה? האם המטרה של משה היא ללמד את העם פיזיקה מודרנית ולהקפיץ אולי את הטכנולוגיה של העבריים הקדומים גם באותה הזדמנות לעידן המחשבים והמטוסים, או לתת לו סיפור שיוכל להתגבש מאחוריו ושיוכל לעצב לילדים ולמבוגרים כאחד השקפת עולם מספקת לתקופה שתאפשר לו הבנה טובה יותר של מקום האדם בעולם, של מצוות ושל האלוהים עצמו.

ונכון, שאם מתקדמים בימים הלאה ומגיעים לאבולוציה, מפסידים כאן סיפור בריאה מרתק שנמשך מיליארדים במקום ימים, אך האבולוציה היא בלתי נתפסת לחלוטין בידי האנשים יוצאי מצריים שקיבלו את התורה – איך אפשר להסביר לעברים הקדומים שיצורים חיים משתנים במהלך הדורות שינויים קטנים עקב מוטציות טבעיות ואקראיות למדי בחומר הגנטי שלהם ועל ידי כך הופכים ליצורים אחרים? האין זה ישמע להם מוזר מדי בשעה שהם חשדנים כלפי משה והדת החדשה שלו וגם ככה מתקשים להאמין באל (ולא חסרות דוגמאות על כך)?

אם האל או התנ"ך מספר את סיפור הבריאה בתחילת הספר וחוזר על כך שמדובר אכן בדברים שהיו ושיש להם משמעות (למשל מצוות השבת וקיום שבע ימים בשבוע) ועוד משמעות חשובה, מאחר שהוא נזכר בגרסה הראשונה של עשרת הדיברות (אך לא בגרסה בספר דברים), אז לדברים מבחינת המאמינים יש אכן משמעות רוחנית חשובה גם אם הדברים שם הם רק משל או אגדה ויש עוד משלים או אגדות או אמצעים ספרותיים שונים בתנ"ך והדברים הכתובים שם גם אם לא נכונים מדעית עדיין נכונים תאולוגית ומבחינה רוחנית עדיין אפשר להאמין באבולוציה ולחשוב על הדימוי שהאל ברא את העולם בשבעה ימים כתקף ובעל משמעויות רוחניות שונות, וזאת מכיוון שהאל או התנ"ך אמרו לנו לאמץ את האגדה.

ואם יש כל כך הרבה הוכחות לאבולוציה ולטענות של המדענים ואם בסיפור יש אכן דברים מעט לא הגיוניים לאנשים מודרניים שנראים להם מעט כמו אגדה ואם האל גם הניח פה ושם בסיפור סתירות לוגיות נסתרות, אולי זה בכוונה. יתכן שהאל רצה שיום אחד נתבגר ונוכל להסתדר גם בלי סיפורי אגדות שיספרו לנו על העולם הפיזי בצורה יותר קלה ומהירה להבנה מהמדע המודרני תוך שילוב של אלמנטים תיאולוגיים ומוסריים קוסמים על העולם ותולדותיו. יתכן שהאל השאיר לנו בכוונה פתח יום אחד להשתחרר מסיפור האגדה ולדעת את האמת. או לפחות לשער אותה אחרת מהמסופר בבראשית.