מסורת מול קידמה – האם ניתן לשלב בינהם?

 

ובכן, לכאורה לא - אבל בואו ננסה:  


על פי ויקיפדיה:

מסורת היא מערכת של תרבות: מנהגיםטקסיםדעות ואמונותערכים וכללי התנהגות – הנמסרת מדור לדור בקבוצה או בחברה מסוימת. לרוב המסורת מהווה למעשה את הבסיס להגדרה של הקבוצה, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים.

מסורת היא גם צבר פעולות הקשורות אחת לשנייה, אשר מבוצעות על ידי פרטים כפעולה חברתית וחוזרות על עצמן כרוטינה, מתוך תנאי מוסכם. עבור רוב המסורות:

במקרה שבו צורך בשימור צביון קולקטיבי של מבנה חברתי אינו מתקיים, לא יימצאו פרטים שיקיימו את צבר הפעולות. הן לא יתקבעו כמסורת, ושימורן ייפסק.

קידמה היא פילוסופיה רחבה המבוססת על הרעיון כי התקדמות מדעית, טכנולוגית, התפתחות כלכלית וארגון חברתי חיוניים לשיפור מצב האנושות. הקידמה הפך לרעיון רב משמעות בתקופת הנאורות האירופית, שדגלה בהתבססות על ידע אמפירי כיסוד לחברה. במרוצת הזמן השתנו משמעויות המושג בהתאם לתקופות ולנקודות מבט שונות.

 

ובכן, קודם כל האם בתוך אדם אחד יכולה להשתלב גם מסורת וגם קידמה?

ובכן איפה שהמסורת לא מחזיקה חזק מדי ולא מחייבת מדי, יתכן שירצה דווקא לשמוע ולראות איך הוא יוכל לשלב את היכולות החיוביות החדשות של הזמנים החדשים.

 

אבל, השאלה החשובה יותר היא –

האם בתור חברה אחת מסורת וקידמה יכולים להשתלב?

 

ובכן התשובה לדעתי נתונה בסוף של הקטע מויקי של קידמה, אני אצוטט:

"במקרה שבו צורך בשימור צביון קולקטיבי של מבנה חברתי אינו מתקיים, לא יימצאו פרטים שיקיימו את צבר הפעולות. הן לא יתקבעו כמסורת, ושימורן ייפסק."

וזה העניין, אם כולם ילכו על קידמה אז המסורת תעלם וגם אנשים שאוהבים את הקידמה מרגישים חיבה מסוימת למסורת ולא בהכרח רוצים שהמסורת תעלם לגמרי.

ובשביל זה יש לכם בחברה את המסורתיים והדתיים (כשהדתות בעולם האיסלם-נצרות-יהדות נחשבות כמסורתיות, אבל יש גם דתות קטנות חדשות יותר בעולם - כמו הבאהיזם, שיש להם בערך אותו מספר מאמינים כמו ליהודים והם נוצרו בהודו במאה ה19 ושילבו דברים מהמודרנה לתוך הדת שלהם), הם אלה שישמרו את המסורות של אבותיכם כפי יכולתם - כל עוד הם לא יוצרים יותר מדי מחלוקת עם ערכים מודרניים ונראים יותר מדי נגיד "ברברים" בעיניי "המתקדמים". במקרה כזה בפעילות משותפת של החברה, יש להגיע לפשרות תוך דיון מילולי בלבד אם אפשר.

מהצד השני, המסורתיים מרגישים שעם הם יעדרו את הצאן כמו אברהם אבינו למשל, העם לא ממש יעמוד בקצב של אומות אחרות שמשתמשות בטכנולוגיה של המאה ה21 ובכלים מחשבתיים מודרניים ועל כן עליהם להכיר בכך שגם האנשים אשר בעד קידמה - הליברלים, האינטלקטואלים, הטכנולוגים וכן הלאה - חשובים. חשובים כדי שהחברה שלהם תתקיים.

בנוסף חברה שיש בה גם ממסורת וגם מקידמה - יכולה לתקשר טוב גם עם מערב וגם עם מזרח.